ambulans, lax och utanförskap.

Staden.

glömde berätta en sak som hände när jag gick på stan då häromdagen. När jag gick över det stoora övergångstället precis vid åhléns city kommer en ambulans från sergel-hållet, så jag småspringer över gatan och börjar sen gå lugnt igen. Då, tuut, låter det bakom mig.. ahh, den svängde rakt in på gågatan, Drottninggatan och fortsätter in bara några meter in till ingången vid Åhléns å där stannar den. Å när jag kollar lite mer noggrant precis som de andra utanför Åhléns City och uppgången från T-centralen och T-banan gör, ser jag att det ligger en man utanför city-ingången. Det kommer väktare som ropar att alla måste skingra på sig så att det går att komma in och ut från tunnelbanan. Det gör alla, men stannar fortfarande och kollar fast på avstånd nu, det blir så mkt folk att jag inte ser så bra längre. Vill ju egentligen inte vara en av dem som står o glor på stackarn. Det är konstigt de där att en olycka o en ambulans kan vara så tilldragande. Jag ser hur som att de får upp honom på båren och in i ambulansen, de stänger allt och väktarna lotsar ambulansen ut i folkmassan som bildats. Sedan är allt som vanligt igen, iaf för oss åskådare, för det finns ju nästintill alltid en familj som inte glömmer i första taget. Konstigt de där också, folk dör, men allt är bara som vanligt för alla andra. För mig för dig, allt bara fortsätter. Gör det det för den som försvinner också?

Ugn.
Var o på riktigt, storhandlade (!) tidigare i kväll, skönt. Det blev att vi stannade vid charken på ica-kvantum mmmkt gott... de blev lax lax lax och så köpte vi potatis och så fick vi tips om hur vi skulle göra vår egna fisksås till. Å så blev det. Ugnsbakad lax med egen sås på den i ugnen och Jättegood kall sås på bordet, potatismos å så grönt! broccoli med ostgranering!! Å en kall öl!! Kanongott blev det så det har vi ätit nu alla tre tillsammans, mysigt!! å väldigt lyckad matlagning.

??
Jag förstår inte de här med att det ska vara "dåligt" att bo lite utanför storstadsvimlet som vi gör, vi gillar det, de är skönt. Många faller för grupptryck och tycker det är är hemskt om man hamnar en kvart tjugo minuter utanför city. Precis som alla som inte är födda i Sverige som bor här, skulle vara farliga, kriminella eller bara allmänt ja jag vet inte, konstiga, fula!??!?!?? eller vad har svenskar egentligen emot de som har en annan kultur, hudfärg ett annat ursprung??? Faktiskt så bor det många från Chile här omkring så själv måste jag säga att jag gillar det mycket, känner mig lite hemma, tycker det är mysigt när det inte bara kryllar med långa beniga bleka face som pratar den kantiga svenskan. Älskar spanskan och tycker det är underbart att både få höra den och se dem som är därifrån, här. Kärlek!! (sen är det såklaaart inte alla svenskar som fallit för hur man "ska" tycka, eller ngt slags grupptryck gentemot alla dem som faktiskt redan är och just på det sättet hamnat i ett utanförskap i vårt samhälle)

Trevlig helg!! :)
Puss o KRAAM
Miizen

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0