Paros och Ios

hej igen... nar jag skriver det har ar vi pa on Ios...
men jag fortsatter dar jag slutade sist :)


Klockan 16 skulle baten lamna hamnen och vi skulle aka till en beach som var nara hamnen som lag dar man korde pa en lang slingrande vag som gick nerfor till vattnet fran den hoga on Santorini. Vi hamnade pa fel vag da de var hemskt daliga pa att skylta tydligt pa Santorini. De skylta liksom sa att man garna missade avfarter om man kom fran "fel" hall, men det gjorde inget for istallet hamnade vi i byn Pyros som de tidigare rekommenderat oss att besoka da den ligger pa ons hogsta punkt. Vi tog oss upp upp och upp med v[r lilla vita bil och val uppe kunde vi val se ut over hela on och peka ut de stallen vi tidigare besokt. Solen gassade pa oss, o den stund vi stod utanfor bilen for att titta ut over de fantastiska vyer som on bjod pa, sa fangade huden upp solens stralar som kommer vara de kvarvarande bevis for att vi varit sa langt soderut, val hemma i sverige ( och alla bilder saklart;)). Pa vagen ner stannde vi i byn for att ata en god frukost for att sedan leta oss vidare till stranden vi hade tankt oss. Vagen som fanns pa kartan fanns dock inte i verkligheten for oss. Inte skyltad iaf sa det fick bli Perviolos beach som tog hand om oss till det var dags att lamna bilen i hamnen for att sedan stiga pa baten mot Paros. Allt gick som det skulle och efter en svalkande dryck i vantan pa baten sa steg vi ombord tillsammans med manga andra fotgangare och bilar som akte med farjan mot nya aventyr.

Pa den stora baten sa var det blasigt men himla varmt under det plasttak som skyddade dack, en obehaglig varme som gjorde att svetten rann nerfor min panna och jag trivdes inte alls. Vi satte oss darfor inne i fatoljer som nog var ungefar lika breda som satena ar pa forstaklass pa sj hemma i Sverige. Luftkonditioneringen och tvn framfor oss som sjalvklart visade VM i fotboll, gjorde det bekvamt och jag somnade. Nar jag vaknade igen sa fros jag och vi var fortfarande en timme fran slutdestinationen Paros. En baugette var mattade vara magar i vantan pa att fa kliva i land.

Val framme och av baten efter 4 langa timmar sa slet rumuthyrarna i oss for att fa vart fortroende och vara pengar. De gjorde allt for att bevisa att deras boende var det absolut basta. Vi hade bokat rum for tre natter men steg i land en dag tidigare an vad det var mojligt att hyra. Vi forsokte halla ner priset och till slut sa fick vi vad vi ville och sov den forsta natten precis i hamnen och at pa en god restaurang. Tyvarr visade sig kylan och blasten och kanske ngn bacill fran baten gora mig ont o under var maltid hade nasan borjat rinna for sullt. Synd nar jag antligen skulle slippa allergi och rinnande nasa sa skulle jag istallet bli forkyld, kan inte minnas sist jag akte pa en forkylning.

Efter forsta natten i hamnen gick vi knappt en kliometer, stannade for en engelsk frukost utmed hamnpromenaden for att sedan na vart slutmal. En lagenhet dar vi lagade mat och jag mestadels fick halla mig inne under de tre kommande dagarna. Dock sa ville jag klart inte lata min forkylning forstora planerna for Paros och vi hyrde en bil och sag aven on dar. Jag inhandlade grekmediciner mot min ihardiga forkylning till nasan och mot min hosta. Jag hade dock tur som var sjuk just de 4 dagarna eftersom de var blasigt molnigt och det t.o.m regnade. Tur i oturen med andra ord. Nar det var dags att lamna var jag pa battringsvagen, sa skont. Nar vi lamnat bilen och var pa vag till hamnen sa stannde vi hos tjejen vid hamnpromenaden igen for ytterligare en engelsk frukost. Lite langre bort mot baten inhandlade jag aven en resvaska da den mat vi inhandlat var skrymmande och platsen i 70 literssacken blev knapp. En 70 liters vaska pa hjul till den blev den perfekta losningen.

Lite sol i hamnen vid kajen med benen hangande over kanten strackta mot den bla havsytan tillsammans med andra backpackers gjorde vantan pa baten som skulle ta oss till on Ios kort. En hogt tut, lite ko och vi satt pa nasta bat. Lite rester fran en enorm pizza vi at kvallen innan hade vi fatt i en matkartong bevarad i kylskap o sedan langst ner i vaskan nagra timmar blev var lunch pa baten. Denna gang battre tak men till en borjan valdigt blasigt. Det lugnade sig efter vi lamnat on Naxos och vi roade oss med ett parti shack den kvarvarande timmen av resan mot den lilla on, som Bjorn sedvanligt vann. Inte med mycket vinner han men han vinner. Ganska lagom efter det sa var det dags att tillsammans med 100tals andra resenarer kliva av pa denna underbara lilla o. Pa baten ringde jag aven blomsterhandeln soder hemma i Sverige da det var 2 ar sen pa dagen lilla mamma begravdes och jag ville de skulle leverera blommor till hennes grav, men det far bli efter storhelgen da jag var for sent ute pa dagen. 


I hamnen sa foljde vi strommen da vi inte alls visste vart vi skulle ta vagen. Vi hade dock namn och telefonnummer till Gilanis som stallet heter. Vi gick och fragade oss fram da hamnen bara mater en knapp kilometer. Det gick bra och efter bara nagra minuter sa hinner en liten minibuss med texten Galinis pa upp oss. Det plockar upp oss med stora leenden, kor oss till boendet och hj'lper oss in med packningen. Aven har ar det lagenhetsform dar vi lagar var egen lunch gratis internet erbjudes aven det. I morgon ska vi dock byta "upp" oss till en lagenhet med havsutsikt och utsikt over byn Ios som ligger over oss. Vi var dar igar, midsommarafton och at valdigt gott. Sedan besokte vi tva stallen( av minst 20) och en kladesaffar dar jag hittade valdigt fina klader, impoterade fran Norra Italien av Kanadensaren som drev det lilla stallet hogt uppe i Ios by bland de valdigt smala och mysiga gatorna. Vi ska dit idag igen och se om Bjorn ocksa hittar ett par linneshorts han gillar midsommardagen till ara ;) Sakert gar vi till det Loungestallet som hade en underbar belysning och fantastisk stammning igen...

Idag har vi legat under ett parasoll av palmblad och spelat shack, jag var SAAA nara att ta honom idag han var totalt utblottad, tyvarr gjorde jag det stora misstag att inte ta dod pa ALLA hans bonder innan jag attackerade kungen. Han hade "bara" bonder och sin kung kvar, jag tog nagra men inte tillrackligt manga sa en forvandlades till en drottningen o han lyckades precis med hjalp av den ta hem seger igen.... Nasta gang kanske a som han sa

 - Sa nara har du iaf aldrig varit innan!


 med ett stort irriterande vinstleende pa lapparna. Jag far le stort at att solen inte vill fasta pa honom men pa mig dock, konstigt nog? Han borde ju vara kanslig. Sjalv blir jag brunare och brunare, men vi smorjer oss vladigt val da rod hud ar nagot som pa flera satt motbjuder oss bada. Sett flera unga som inte verka bry sig om det men det ser iaf hemskt ut och ar hemskt farligt, akta er dar hemma ni ocksa, det ar sa viktigt att ta hand om sig pa alla satt man kan om man vil leva lange o de vill vi ju sa vi kan da uppleva mycket och lange :)

Neha, nu ar det dags for en kall ol, en dusch och ett nytt besok i den lilla byn med de smala underbara gatorna har pa den lilla fina on Ios. Har stannar vi lange nu!!

Puss pa er!!
Miizen


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0